Meny
Varukorg
Till kassan

Om det skulle vara så att du inte hittar det du letar efter så får du gärna höra av dig till vår kundtjänst så ska vi göra vårt bästa! Du når oss via chattsymbolen nere i vänstra hörnet. Alternativt maila oss på [email protected] eller slå oss en signal på 08-428 455 10. Våra öppettider hittar du här!

Recept & rådgivning

När kan jag prata med en farmaceut?

Våra legitimerade farmaceuter är tillgängliga på telefon, chatt och mail följande tider:
Måndag-torsdag kl.08:00-21:00
Fredag kl.08:00-20:00
Lördag kl.08:00-16:00
Söndag kl.08:00-16:00

För att nå våra farmaceuter via mail så går det bra att skicka iväg ett meddelande till [email protected]

Kommer ni byta ut mitt läkemedel?

Dessa kallas generika och innehåller samma mängd verksamt ämne, ger samma medicinska effekt och fungerar på samma sätt i kroppen som det din förskrivare angett på receptet, små skillnader som till exempel färg, form och märkning kan dock finnas.

Det är tandvårds-och läkemedelsförmånsverket som bedömer vilka preparat som är likvärdiga och därmed utbytbara, alla läkemedel granskas och godkänns av myndigheter innan de får säljas

Har ni tystnadsplikt?

Ja. Eftersom MEDS ingår i hälso- och sjukvården följer vi offentlighets- och sekretesslagen. Det innebär att all personal hos oss har tystnadsplikt, oavsett befattning eller huvudmannaskap. Inga uppgifter om dig, dina symptom, din behandling eller situation får under några omständigheter lämnas ut utan ditt godkännande.

Läs fler frågor & svar inom recept & rådgivning

Rabatter & kampanjer

Jag glömde min rabattkod, kan ni lägga till den i efterhand?

Vi rabatterar inga ordrar i efterhand om man har glömt lägga in rabattkoden, eller kanske missade att vi hade kampanj som nu utgått. Ibland kan vi avbryta ordern så du kan försöka på nytt, hör av dig om du vill att vi kollar!

Kan jag kombinera mina rabattkoder?

Nej, tyvärr går det inte att kombinera två olika rabattkoder.
En rabattkod kan inte heller användas på redan nedsatta varor och enligt lag så får inte heller receptbelagd medicin inkluderas i detta.

Ibland har vi ytterligare villkor, så dubbelkolla gärna det finstilta!

Hur får jag en rabattkod?

Om du spanar in våra kampanjer och håller dig uppdaterad via nyhetsbrevet dyker rabattkoder upp periodvis. Nyhetsbrevet får du per automatik via e-post när du handlat hos oss.

Var skriver jag in rabattkoden när jag ska beställa?

Rabattkoden skriver du in under "Lägg till rabattkod" under den sista produkten i din varukorg. Därefter trycker du på "Lägg till". 

Läs fler frågor & svar inom rabatter & kampanjer

Beställning

Varför visas inte alla leveransalternativ för mig?

De leveransalternativ som visas för dig är de alternativ som vi kan erbjuda dig beroende på vad du har lagt till i din varukorg eller varukorgens volym.

Exempelvis så kan vi inte skicka med klassisk leverans till brevlådan om det du lägger i varukorgen är större än 34*24*7cm sammanlagt

Har min order gått igenom?

Så fort din order gått igenom kommer vi skicka en orderbekräftelse till e-postadressen som angavs vid köptillfället. Denna bekräftar din beställning.

Saknar du orderbekräftelse är du välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att svara på om ordern gått igenom eller inte.

Har ni en butik?

Nej. Du handlar allt hos MEDS online.

Vad kostar det att handla hos er?

Totalsumman bestäms efter vilket fraktsätt du väljer när du slutför din beställning. Vi erbjuder dock alltid gratis fraktalternativ vid beställning av receptbelagda läkemedel.

Den eventuella fraktkostnaden avgörs av vilket leveranssätt du väljer, hur mycket du handlar för samt vart i landet du bor. Om du lägger det du önskar att beställa i kassan och sedan anger postnummer så får du upp alla tillgängliga leveransalternativ och eventuell kostnad.
Inga avgifter tillkommer vid betalning.

Läs fler frågor & svar inom beställning

Betalning

Jag ska handla som företag men kan inte välja det i kassan, varför?

Kan du inte välja företag/organisation i kassan så beror detta troligtvis på att du har läkemedel i varukorgen.
Som öppenvårdsapotek får MEDS enbart sälja läkemedel till privatkonsumenter.

Kan företag handla på MEDS?

Ja, företag kan handla hos oss. Det går enkelt att välja i kassan ifall man vill betala som organisation eller företag.

Vi rekommenderar att inte välja swish för företag. För att ni ska kunna få så bra kvitto som möjligt.

Har ni delbetalning?

Ja det har vi. Vi har alla betalningsalternativ som Walley erbjuder.
Om du har frågor om hur Walley fungerar så rekommenderar vi att du kontaktar Walley direkt på 010-161 01 00 eller via deras hemsida https://www.walley.se/kundservice/.

Läs fler frågor & svar inom betalning

Frakt & Leverans

Mitt paket har gått sönder under frakten, hur gör jag nu?

Tyvärr så händer det ibland att paket går sönder under frakten. Om du har mottagit ett trasigt paket eller en skadad vara så kan du fylla i vårt formulär här! Det är viktigt att komma ihåg att bifoga bild på paketet/produkten. Med våra grymma öppettider så har vi kan du förvänta dig supersnabb återkoppling. Så försöker vi lösa ditt ärende på bästa sätt.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Ditt paket ligger hos postombudet i 7 dagar innan det returneras till oss. Om du inte hämtar ut ditt paket inom utsatt tid så kommer det att skickas tillbaka till MEDS.

Vi förbehåller oss rätten att debitera dig en kostnad på 39 kronor för att täcka vår fraktkostnad och administrationskostnad för de paket som har returnerats då de ej har hämtats ut inom utsatt tid.

Vi hanterar icke uthämtade paket enligt Läkemedelsverkets föreskrifter. Paket som innehåller läkemedel ska enligt lag destrueras och får inte säljas vidare eller skickas ut på nytt. Vi förbehåller oss därför rätten att debitera dig kostnaden för de läkemedel som har returnerats till oss.

Om paketet innehåller receptförskrivna läkemedel och konsumenten begär utskick av ny medicin ska ett nytt receptuttag utföras. Du som kund betalar då för leveransen av det nya receptförskrivna läkemedlet samt för det gamla som returnerats.

Glöm inte att du måste hämta ut ditt paket om du vill använda din ångerrätt, och därefter returnera det enligt våra instruktioner.

Kan jag beställa till utlandet?

Nej. I dagsläget levererar vi endast beställningar inom Sverige.

Läs fler frågor & svar inom frakt & leverans

Returer och Reklamationer

Hur lång hanteringstid har ni på returer?

Normalt brukar vi hantera returer inom 1 vecka efter vi har mottagit den.

Hur lång ångerrätt har ni?

Vi har alltid 14 dagars ångerrätt från och med att paketet har levererats.
Notera att det gäller dom produkterna som är i linje med våra villkor.
Mer om det kan du läsa här Retur och reklamationer

Hur mycket kostar det att göra en retur?

Vi tar ut en handläggnings avgift på 39kr för returer. Beloppet dras bort från summan som vi krediterar i samband med att returen behandlas. För att göra en retur så kontaktar du oss i formuläret som hittas i Retur och reklamationer

Läs fler frågor & svar inom returer & reklamationer