Meny
Mina recept Mina fullmakter och barn Mina läkemedelslistor Mitt högkostnadsskydd Rådgivning om läkemedel Frågor om receptuttag

Mitt konto

Vill du kolla din orderhistorik eller dina bevakningar?

Logga in
Till kassan

Om det skulle vara så att du inte hittar det du letar efter så får du gärna höra av dig till vår kundservice så ska vi göra vårt bästa! Du når oss via chattsymbolen nere i vänstra hörnet. Alternativt maila oss på hello@meds.se eller slå oss en signal på 076-676 06 35.

Nedräkning till fri frakt

Nedräkningen till gratis frakt är för leveransalternativet Instabox Paketskåpsleverans som är gratis vid köp över 349kr. Ifall det alternativet inte visas för dig så kan det bero på storleken av din order som gör att paketet blir för stort för att kunna skickas med Instabox eller att ett Instabox skåp inte finns i närheten av dig.

Om din varukorg innehåller produkter som kräver ID kontroll eller är värme/kyl-känsliga så kan även detta påverka vilka fraktsätt du får upp i kassan.

Vi jobbar kontinuerligt med att förbättra funktionen så att nedräkningen blir så korrekt som möjligt. Hör gärna av dig om du har några frågor! 🙂

Recept & rådgivning

När kan jag prata med en farmaceut?

Våra legitimerade farmaceuter är tillgängliga på telefon, chatt och mail följande tider:
Måndag-fredag kl.08:00-17:00
Lördag-söndag - Stängt

För att nå våra farmaceuter via mail så går det bra att skicka iväg ett meddelande till hello@meds.se

Jag behöver en receptspecifikation, hur gör jag då?

För att få en receptspecifikation av oss så behöver man starta en chatt nere i vänstra hörnet. Vi skickar receptspecifikationer måndag-fredag kl.08:00-16:30.

Kan jag få hemleverans av mina kylläkemedel?

Självklart har vi hemleverans av kylda läkemedel. Vi sammarbetar med Gordon Delivery kör hem dina kylda läkemedel till nästan hela Sverige. Leveransen sker mellan 15:00 – 22:00 måndag till fredag och 10:00 – 22:00 på söndagar. Paketet levereras med personlig överlämning och kan inte lämnas vid din dörr! Yay! 

Kommer ni byta ut mitt läkemedel?

Dessa kallas generika och innehåller samma mängd verksamt ämne, ger samma medicinska effekt och fungerar på samma sätt i kroppen som det din förskrivare angett på receptet, små skillnader som till exempel färg, form och märkning kan dock finnas.

Det är tandvårds-och läkemedelsförmånsverket som bedömer vilka preparat som är likvärdiga och därmed utbytbara, alla läkemedel granskas och godkänns av myndigheter innan de får säljas

Har ni tystnadsplikt?

Ja. Eftersom MEDS ingår i hälso- och sjukvården följer vi offentlighets- och sekretesslagen. Det innebär att all personal hos oss har tystnadsplikt, oavsett befattning eller huvudmannaskap. Inga uppgifter om dig, dina symptom, din behandling eller situation får under några omständigheter lämnas ut utan ditt godkännande.

Rabatter & kampanjer

Jag glömde min rabattkod, kan ni lägga till den i efterhand?

Vi rabatterar inga ordrar i efterhand om man har glömt lägga in rabattkoden, eller kanske missade att vi hade kampanj som nu utgått. Ibland kan vi avbryta ordern så du kan försöka på nytt, hör av dig om du vill att vi kollar!

Kan jag kombinera mina rabattkoder?

Nej, tyvärr går det inte att kombinera två olika rabattkoder.
En rabattkod kan inte heller användas på redan nedsatta varor och enligt lag så får inte heller receptbelagd medicin inkluderas i detta.

Ibland har vi ytterligare villkor, så dubbelkolla gärna det finstilta!

Hur får jag en rabattkod?

Om du spanar in våra kampanjer och håller dig uppdaterad via nyhetsbrevet dyker rabattkoder upp periodvis. Nyhetsbrevet får du per automatik via e-post när du handlat hos oss.

Var skriver jag in rabattkoden när jag ska beställa?

Rabattkoden skriver du in under "Lägg till rabattkod" under den sista produkten i din varukorg. Därefter trycker du på "Lägg till". 

Beställning

Varför visas inte alla leveransalternativ för mig?

De leveransalternativ som visas för dig är de alternativ som vi kan erbjuda dig beroende på vad du har lagt till i din varukorg eller varukorgens volym.

Exempelvis så kan vi inte skicka med klassisk leverans till brevlådan om det du lägger i varukorgen är större än 34*24*7cm sammanlagt

Har min order gått igenom?

Så fort din order gått igenom hos oss så kommer vi att skicka en orderbekräftelse till e-postadressen som angavs vid köptillfället. Denna bekräftar att din beställning har gått igenom.

Saknar du orderbekräftelsen så rekommenderar vi att du kollar i första hand ifall den kan ha hamnat i skräpposten eller i kampanj fliken istället. Finns bekräftelsen inte där så är du välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att svara på om ordern gått igenom eller inte.

Har ni en butik?

Nej tyvärr har vi ingen butik. Hos oss handlar du allt online.

Vad kostar det att handla hos er?

När du har lagt de varor som du önskar att beställa i din varukorg och går vidare till leverans & betalning i kassan så ser du vad totalt summan blir efter vilket fraktsätt du väljer. 

Den eventuella fraktkostnaden avgörs av vilket leveranssätt du väljer, hur mycket du handlar för samt vart i landet du bor. Om du lägger det du önskar att beställa i kassan och sedan fyller i dina uppgifter och adress så får du upp alla tillgängliga leveransalternativ och eventuell kostnad.
Inga avgifter tillkommer vid betalning.

Betalning

Jag ska handla som företag men kan inte välja det i kassan, varför?

Kan du inte välja företag/organisation i kassan så beror detta troligtvis på att du har läkemedel i varukorgen.
Som öppenvårdsapotek får MEDS enbart sälja läkemedel till privatkonsumenter.

Kan företag handla på MEDS?

Ja, företag kan handla hos oss. Det går enkelt att välja i kassan ifall man vill betala som organisation eller företag.

Vi rekommenderar att inte välja swish för företag. För att ni ska kunna få så bra kvitto som möjligt.

Har ni delbetalning?

Ja det har vi. Vi har alla betalningsalternativ som Walley erbjuder.
Om du har frågor om hur Walley fungerar så rekommenderar vi att du kontaktar Walley direkt på 010-161 01 00 eller via deras hemsida https://www.walley.se/kundservice/.

Frakt & Leverans

Mitt paket har gått sönder under frakten, hur gör jag nu?

Tyvärr så händer det ibland att paket går sönder under frakten. Om du har mottagit ett trasigt paket eller en skadad vara så kan du fylla i vårt formulär här! Det är viktigt att komma ihåg att bifoga bild på paketet/produkten. Med våra grymma öppettider så har vi kan du förvänta dig supersnabb återkoppling. Så försöker vi lösa ditt ärende på bästa sätt.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Ditt paket ligger hos postombudet i 7 dagar innan det returneras till oss. Om du inte hämtar ut ditt paket inom utsatt tid så kommer det att skickas tillbaka till MEDS.

Vi förbehåller oss rätten att debitera dig en kostnad på 49 kronor för att täcka vår fraktkostnad och administrationskostnad för de paket som har returnerats då de ej har hämtats ut inom utsatt tid.

Vi hanterar icke uthämtade paket enligt Läkemedelsverkets föreskrifter. Paket som innehåller läkemedel ska enligt lag destrueras och får inte säljas vidare eller skickas ut på nytt. Vi förbehåller oss därför rätten att debitera dig kostnaden för de läkemedel som har returnerats till oss.

Om paketet innehåller receptförskrivna läkemedel och konsumenten begär utskick av ny medicin ska ett nytt receptuttag utföras. Du som kund betalar då för leveransen av det nya receptförskrivna läkemedlet samt för det gamla som returnerats.

Glöm inte att du måste hämta ut ditt paket om du vill använda din ångerrätt, och därefter returnera det enligt våra instruktioner.

Vad kostar frakten?

Fraktkostnaden avgörs av vilket leveranssätt du väljer, hur mycket du handlar för samt vart i landet du bor. Om du lägger det du önskar att beställa i kassan och sedan anger dina uppgifter så får du upp alla tillgängliga leveransalternativ och eventuell kostnad.

Du kan även se i kassan hur mycket du behöver handla för för att uppnå fraktfritt.

Kan jag beställa till utlandet?

Nej. I dagsläget levererar vi endast beställningar inom Sverige.

Returer & Reklamationer

Hur lång ångerrätt har ni?

Under november och december har vi förlängd returrätt till den 31/12-2023. Så att du med trygghet kan handla alla julklappar och presenter hos oss 😃

Vi har alltid 14 dagars ångerrätt från och med att paketet har levererats.
Notera att det gäller dom produkterna som är i linje med våra villkor.
Mer om det kan du läsa här Retur och reklamationer

Hur lång hanteringstid har ni på returer?

Normalt brukar vi hantera returer inom 1 vecka efter vi har mottagit den.

Hur mycket kostar det att göra en retur?

Vi tar ut en handläggnings avgift på 49kr för returer. Beloppet dras bort från summan som vi krediterar i samband med att returen behandlas. För att göra en retur så kontaktar du oss i formuläret som hittas i Retur och reklamationer

Produktönskemål