Meny
Varukorg
Till kassan
Filter
16 artiklar
Sortera
16 artiklar
Filter
Generella filter
Varumärke
Kategorier
Beredningsform
Egenskaper

Vad är gurkmeja bra för?

Det aktiva ämnet curcumin är en mycket kraftig antioxidant som bland annat bidrar till att minska oxidativ stress i cellerna. Antioxidanter är det som hjälper oss att bibehålla ett normalt immunsystem. 

Mycket forskning görs idag kring gurkmeja och dess antiinflammatoriska egenskaper. Gurkmeja har dessutom blivit ett populärt ämne att inta för många med ledbesvär och det diskuteras kring dess effekter.

Biverkningar av gurkmeja?

Gurkmeja har inga kända biverkningar så länge du inte äter det i väldigt stora mängder. Då kan biverkningar som diarré, huvudvärk och sänkt blodtryck upplevas.

Effekter av gurkmeja

  • Minskar inflammationen på cellnivå.
  • Förbättrar och stärker matsmältningen.
  • Fungerar renande för blodet.
  • Skyddar mot arteroskleros.
  • Minskar svullnaden hos människor med ledgångsreumatism.
  • Ökar ledernas flexibilitet.
  • Ökar insulinkänsligheten.
  • Reglerar blodsockernivån.
  • Skyddar levern mot gifter och stödjer hälsosam leverfunktion.
  • Blockerar bildningen av AGE-komplex, vilka skadar vävnader och kan leda till diabetisk retinopati, blindhet, grå starr, Parkinson och Alzheimer.
  • Sänker det inflammations-relaterade kolesterolet LDL och ökar det goda HDL kolesterolet.
  • Förhindrar kostinducerad fettlever.
  • Förhindrar övervikt genom att minska blodflödet till fettceller.
  • Motverkar och har en läkande effekt mot bland annat artrit, Alzheimerz sjukdom och cancer.