Meny
Mina recept Mina fullmakter och barn Mina läkemedelslistor Mitt högkostnadsskydd Rådgivning om läkemedel Frågor om receptuttag

Mitt konto

Vill du kolla din orderhistorik eller dina bevakningar?

Logga in
Till kassan
Mitt paket har gått sönder under frakten, hur gör jag nu?

Tyvärr så händer det ibland att paket går sönder under frakten. Vi rekommenderar att du tar bild hur paketet såg ut när du mottagit det och sedan kontaktar vår kundtjänst så snabbt som möjligt. Det går bra via chatt, mail eller telefon men vi rekommenderar mail för att bifoga bilder. När vi har tagit emot ditt ärende så försöker vi lösa det på bästa sätt.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Ditt paket ligger hos olika ombud olika länge. Hos postombudet ligger de i 7 dagar innan det returneras till oss. Instabox hämtar ut paket från boxen efter 3 dagar och behåller paketet på deras terminal under 10 dagar därefter innan de skickar paketet i retur till oss. Om du inte hämtar ut ditt paket inom utsatt tid så kommer det att skickas tillbaka till MEDS.

Vi förbehåller oss rätten att debitera dig en kostnad på 49 kronor för att täcka vår fraktkostnad och administrationskostnad för de paket som har returnerats då de ej har hämtats ut inom utsatt tid.

Vi hanterar icke uthämtade paket enligt Läkemedelsverkets föreskrifter. Paket som innehåller läkemedel ska enligt lag destrueras och får inte säljas vidare eller skickas ut på nytt. Vi förbehåller oss därför rätten att debitera dig kostnaden för de läkemedel som har returnerats till oss.

Om paketet innehåller receptförskrivna läkemedel och konsumenten begär utskick av ny medicin ska ett nytt receptuttag utföras. Du som kund betalar då för leveransen av det nya receptförskrivna läkemedlet samt för det gamla som returnerats.

Glöm inte att du måste hämta ut ditt paket om du vill använda din ångerrätt, och därefter returnera det enligt våra instruktioner.

Vad kostar frakten?

Fraktkostnaden avgörs av vilket leveranssätt du väljer och hur mycket du handlar för. Om du lägger det du önskar att beställa i kassan och sedan anger dina uppgifter så får du upp alla tillgängliga leveransalternativ och eventuell kostnad.

Du kan även se i kassan hur mycket du behöver handla för för att uppnå fraktfritt.

Kan jag beställa till utlandet?

Nej. I dagsläget levererar vi endast beställningar inom Sverige.

Varför visas inte alla leveransalternativ för mig?

De leveransalternativ som visas för dig är noga utvalda baserat på innehållet i din varukorg och varukorgens volym. Dessutom beaktar vi den angivna leveransadressen i din order för att kunna erbjuda dig de mest relevanta och effektiva leveransalternativen.

För produkter som är temperaturkänsliga eller som kräver extra säkerhet vid leverans, såsom narkotikaklassade läkemedel, kan det påverka vilka leveransalternativ som är tillgängliga i kassan. Vi strävar efter att säkerställa att din beställning levereras på det sätt som bäst passar innehållet och kraven på produkterna.

Vi hoppas att detta skapar en smidig och anpassad leveransupplevelse för dig. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar angående leveransen är du välkommen att kontakta oss när som helst!

Glömde du fylla i din portkod?

Alla olika fraktsätt har olika tillvägagångssätt när det kommer till portkoder. 

Airmee - Du får en spårnings länk via SMS när dom påbörjat leveransen där det går att fylla i allt möjligt så som våning, namn på dörren och portkod. Går även att fylla i detta via deras app.

Postnord - Postnord har tillgång till alla Sveriges trapphus. Så det löser sig. Om något skulle gå fel så hamnar paketet på ombud. 

Earlybird - Är ett paraplybolag som ser till att tidningarna levereras i brevlådan eller till dörr. Dom har tillgång till 98% av Sveriges trapphus så du behöver inte ange portkod vid beställning. Vid leverans så ska namnet på paketet stämma överens med det som står i trapphus och vid dörr/brevlåda. Ifall namn inte stämmer överens så kommer paketet gå till ett bring ombud istället.

Jag saknar mitt paket

Om du inte har mottagit ditt paket på utsatt leveransdatum så rekommenderar vi att du spårar paketet. När din beställning skickades från vårt lager så skickade vi även en leveransbekräftelse. I den finns ett kolli-id/sändningsnummer som du kan ta hjälp av för att spåra din försändelse. Du kan även klicka på spårningslänken för att se var i leveransprocessen ditt paket befinner sig.

Om du inte lyckas spåra paketet eller om paketet inte har rört på sig på ett tag så rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice. Ha ordernummer redo!

Jag valde klassisk leverans till brevlådan, varför hamnade det hos ombud?

När det kommer till Postnords olika leveranssätt så får stora (större än 34*24*7 cm) eller tunga paket (tyngre än 2 kg) inte får skickas till brevlåda. Då kan personen som packade ditt paket göra bedömningen att produkterna inte får plats i ett sådant paket. I ett sånt fall så väljer vi att skicka paketet direkt till ombud.  Även om paketet är mindre än detta kan din brevbärare välja att skicka ditt paket till närmast postombud ifall dom misslyckades med att få plats paketet i brevlåda eller om det känns för riskabelt att lämna paketet utanför dörren.

Kan jag få min leverans idag?

I många fall kan du faktiskt det! Vi erbjuder leverans samma dag till flertalet städer i Sverige. För att ta reda på om det även gäller din adress så är det enklast om du lägger det du önskar att beställa i kassan och sedan fyller i dina uppgifter och adress. Då kommer tillgängliga leveransalternativ visas samt vilket datum/tid du kan förvänta dig ditt paket.

Mitt läkemedel kräver kylleverans, har ni det?

Ja det har vi! Du kan få en kylleverans hem levererad till dig via Gordon i fall de utför leveranser till den adressen som paketet ska gå till.

Hur går min kylleverans till?

Har du beställt recept eller varor som kräver kylleverans så kommer ditt recept/varor att skickas med Gordon.
Gordon levererar hem till din dörr. Vid leveranstillfället behöver det finnas någon på plats för att ta emot paketet.

Vid beställning av varor som inte förvaras kylt kommer leveransen i två olika paket. Det som inte är kylt kommer med Postnord, antingen direkt till din dörr eller ombud.

Jag valde fel leveranssätt, kan ni byta åt mig?

Vi hanterar alla ordrar så pass snabbt att det är svårt att hinna med ett sådant byte.
Om du hör av dig till vår kundservice precis efter beställningen är lagd så kan vi se vad vi kan göra.

Kan jag få narkotikaklassad medicin med hemleverans?

Ja det kan du få! Vi kan leverera hela vägen fram till dörren med blixtsnabb leverans i dom flesta fallen.
Bästa sättet att ta reda på ifall du kan få något hemlevererat är att prova lägga det i kassan och sedan ange ditt postnummer. Då får du upp alla alternativ som finns tillgängliga.
Vid en sån beställning så måste du eller bud vara hemma och kunna ta emot paketet personligen.

Hur lång leveranstid har ni?

Det beror på vad du beställer och vart du bor. Om du lägger det du önskar att beställa i kassan och sedan fyller i dina uppgifter och adress så får du upp alla tillgängliga leveransalternativ och ett förväntat leveransdatum.

Vilka fraktalernativ erbjuder ni?

Vi har flera olika grymma leveranssätt och förhoppningsvis hittar du något som passar dig perfekt. Mer om det kan du hitta här, annars får du upp alla alternativ som vi kan erbjuda just din adress om du fyller i dina uppgifter och adress.

Kan jag beställa till en annan mottagare?

Ja, men då kan du endast välja kortbetalning eller Walley Direkt. Det går inte att betala med faktura då Walley endast tillåter fakturering till adressen du är folkbokförd på.

Kan jag spåra mitt paket?

Ja. När din beställning skickas från vårt lager kommer du motta en leveransbekräftelse. I den finns ett kolli-id/sändningsnummer som du kan ta hjälp av för att spåra din försändelse. Du kan även klicka på spårningslänken för att se var i leveransprocessen ditt paket befinner sig.

När kommer mitt paket?

När du genomfört ett köp anger vi alltid den leveranstid som gäller för din beställning. Om leveranstiden gått över tiden och du spårar din beställning via spårnings numret utan framgång råder vi dig att kontakta oss. Vi gör allt för att din order ska komma fram så snabbt som möjligt.

Nedräkning till fri frakt

Nedräkningen till gratis frakt är för leveransalternativet Instabox Paketskåpsleverans som är gratis vid köp över 349kr. Ifall det alternativet inte visas för dig så kan det bero på storleken av din order som gör att paketet blir för stort för att kunna skickas med Instabox eller att ett Instabox skåp inte finns i närheten av den angivna leveransadressen.

Om din varukorg innehåller produkter som kräver ID kontroll eller är värme/kyl-känsliga så kan även detta påverka vilka fraktsätt du får upp i kassan.

Vi jobbar kontinuerligt med att förbättra funktionen så att nedräkningen blir så korrekt som möjligt. Hör gärna av dig om du har några frågor!