Returer & Reklamationer

Om du inte är 100% nöjd med ditt köp, eller har tagit emot en skadad vara kan du göra en retur eller reklamation. Här får du veta mer om returer och reklamationer, vad som gäller och hur du går tillväga.

Har du frågor om returer och reklamationer? Kontakta vår kundtjänst!


Returer

Om du ångrar ditt köp kan du göra en retur. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund 14 dagars ångerrätt som börjar gälla från den dag ditt paket levererats till mottagaradressen.

För att din retur ska bli godkänd är det viktigt att varan inte har minskats i säljvärde när den kommer fram till oss. Vi har rätt att göra värdeavdrag upp till 100% av varans pris om den återsänts i ett icke säljbart skick.

Hygienartiklar, bröstpumpar och sexleksaker är varor vars förpackningar inte får brytas för att en retur ska bli godkänd, det av hygieniska skäl. Observera att icke plomberade hygienprodukter och sexleksaker inte omfattas av ångerrätten och kommer därför inte att godkännas som returer. Det gäller även livsmedel, kosttillskott, kylvaror och läkemedel (gäller även djurläkemedel).

I de fall där läkemedel returneras till oss kommer vi att destruera det och du som kund kommer inte få pengarna tillbaka. Samma sak gäller för läkemedel som t.ex. inte hämtats ut eller levererats till ofullständig adress och därför kommer automatiskt som en retur till oss. Detta eftersom att vi enligt Läkemedelsverkets föreskrifter inte kan sälja varan på nytt till en annan kund eller skicka ut den till dig igen.

Vid utnyttjande av ångerrätten står du som kund för returfrakten (39 SEK). Du har även ansvar för returpaketet till dess att den kommit MEDS tillhanda.


Hur gör jag en retur?

  1. För att säkerställa att produkten omfattas av ångerrätten så behöver du först kontakta vår kundtjänst och uppge ditt ordernummer samt information om vilken produkt du vill returnera. 
     
  2. Om vi godkänner din retur så kommer vi skicka ut en returetikett till dig per e-post som du kan använda för att returnera produkten till oss.
     
  3. När vi har tagit emot din retur så korrigerar vi betalningen, exklusive returkostnaden på 39kr, enligt beskrivning ovan och mailar dig en bekräftelse på att returen är mottagen och behandlad. 

Vid fakturabetalning är det viktigt att du meddelar Klarna om returen så att fakturan kan pausas tills dess att vi har tagit emot och behandlat returen. Detta gör du enklast genom att logga in i Klarnas app eller tar kontakt med Klarnas kundservice så hjälper de dig att pausa din obetalda faktura.

 


Reklamationer

Om du tagit emot en skadad, felaktig eller ofullständig vara kan du göra en reklamation. Det är viktigt att du lämnar in ditt reklamationsärende till oss så fort som möjligt efter att du mottagit produkten. Enligt Konsumentköplagen har du tre års reklamationsrätt.

MEDS står för returfrakten i de fall där produkten behöver skickas tillbaka till oss.

Om orsaken av din reklamation bedöms vara felaktig har vi rätt att neka den. Vi följer alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Vid reklamationstvister råder vi dig att kontakta Allmänna Reklamationsnämnden som hjälper dig att få tvisten prövad. Tänk på att alltid skapa en kopia på din reklamation ifall en tvist skulle uppstå.


Hur gör jag en reklamation?

För att reklamera en defekt eller skadad produkt så är det bara att kontakta vår kundtjänst via chatt, mail eller telfon och uppge ditt ordernummer samt information om produkt och reklamationsorsak.

Om vi bedömer att detta är giltig reklamation så skickar vi ut en returetikett per e-post som du kan använda för att kostnadsfritt returnera produkten till oss.

Så snart vi har tagit emot och behandlat din reklamation så skickar vi antingen ut en ersättningsvara eller krediterar kostnaden för produkten beroende på vad du önskar.


Mina recept Sortiment Kampanjer Varumärken Mitt konto