Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta.

Chiafrön

Chiafrön är rika på Omega-3, ALA (alpha-lineolic-acid), fiber och protein. Fröna innehåller också nyttiga mineraler så som fosfor, järn, magnesium, selen, zink, kalcium och kalium. Använd chiafrön i müsli, smoothies, matlagning och brödbakning.

Visa mer
Filtrera 0
Sortera
5 produkter
Filtrera
Generella filter 0
Mina val
Eko
Kampanj
Vegan
Nyheter
Receptbelagda
Eko 5
Kampanj 4
Vegan 2
Nyheter 0
Receptbelagda 0
Visa alla
Visa färre
Kategori 0
Mina val
glutenfritt
nötter frön & torkade frukter
renée voltaire chiafrön 350g
superfood
glutenfritt 1
nötter frön & torkade frukter 5
renée voltaire chiafrön 350g 1
superfood 4
Visa alla
Visa färre
Varumärken 0
Mina val
chelsie's
rawpowder
renée voltaire
superfruit
chelsie's 1
rawpowder 1
renée voltaire 1
superfruit 2
Visa alla
Visa färre
Egenskaper 0
Mina val
ekologisk
glutenfri
vegan
ekologisk 5
glutenfri 1
vegan 2
Visa alla
Visa färre

Varför ska man äta chiafrön?

Chiafrön innehåller massor av näringsämnen, så om du blandar en matsked chiafrön om dagen, i exempelvis din smoothie, så är det ett enkelt sätt att öka näringsinnehållet i din kost. Om du är vegan, vegetarian eller äter raw food så är chiafrön ett riktigt bra sätt att få i sig tillräckligt med omega-3 (som annars finns främst i fisk och skaldjur). Du kan också hitta omega-3 i valnötter. 

Chiafrön är också ett bra sätt att få i dig väldigt mycket näring på utan att det tar så mycket plats i magen. Perfekt för bland annat elitidrottare.

Förslag på goda och nyttiga saker att göra med chiafrön

  • Overnight oat
  • I smoothie
  • Chiapudding
  • I müsli
  • Baka med chiafrön (fröknäcke, granola bars eller matbröd)

Chiafrön är varken giftigt eller farligt 

Eftersom man helst ska äta hela linfrön istället för krossade linfrön (då linfrön innehåller ett gift som tas upp av kroppen om vi äter dem krossade), så är det lätt att samma sak kanske gäller med chiafrön. Men nej, så är det inte. Linfrön innehåller ämnet linamarin (som i kroppen omvandlas till vätecyanid, vilket är giftigt.) Men chiafrön innehåller inte linamarin, eller något annat giftigt och farligt ämne.

Däremot är rekommendationen att inte äta mer än en matsked chiafrön om dagen, om man inte vill gå upp i vikt. Chiafrön innehåller massor av nyttigheter som är bra för kroppen, men är också väldigt kaloritäta. Vill man gå upp i vikt däremot är det dock väldigt bra att tillföra extra chiafrön till sin kost, samt nötter och andra frön som är väldigt energirika. 

Innehåll – näringsvärde i chiafrön 

Chiafrön har ett högt fett-, protein- och fiberinnehåll, samt massor av näringsämnen.

Innehåll per 100 g chiafrön:

  • Kalorier 486 kcal
  • Proteiner 16,5 g
  • Kolhydrater  42,1 g
    varav Fibrer 34,4 g
  • Fett 30,7g
      varav Mättat 3,3 g
      varav Enkelomättat 2,3 g
      varav Fleromättat 23,7 g
  • Salt    0 g
  • Aska    4,8 g
  • Vatten    5,8 g

 

Näringsämnen:

Vitamin E    0,5 mg
Vitamin B1 (tiamin)    0,62 mg
Vitamin B2 (riboflavin)    0,17 mg
Vitamin B3 (niacin)    8,83 mg
Vitamin B9 (folat)    49 µg
Vitamin C    1,6 mg
Fosfor    860 mg
Järn    7,72 mg
Kalcium    631 mg
Kalium    407 mg
Magnesium    335 mg
Natrium    16 mg
Selen    55,2 µg
Zink    4,58 mg