Meny
Mina Recept
Mina recept Mina fullmakter och barn Mina läkemedelslistor Mitt högkostnadsskydd Rådgivning om läkemedel Frågor om receptuttag

Mitt konto

Vill du kolla din orderhistorik eller dina bevakningar?

Logga in
Till kassan
Hämta ut recept - alltid fri frakt 💌
Filter
11 artiklar
Sortera efter: Mest sålda
Sortera efter: Mest sålda
Sortera efter: Nyheter
Sortera efter: Namn, stigande
Sortera efter: Namn, fallande
Sortera efter: Pris, stigande
Sortera efter: Pris, fallande
Sortera
11 artiklar
Filter
Sortera efter: Mest sålda
Sortera efter: Mest sålda
Sortera efter: Nyheter
Sortera efter: Namn, stigande
Sortera efter: Namn, fallande
Sortera efter: Pris, stigande
Sortera efter: Pris, fallande
Generella filter
Varumärke
Kategorier
Egenskaper

Varför ska man äta chiafrön?

Chiafrön innehåller massor av näringsämnen, så om du blandar en matsked chiafrön om dagen, i exempelvis din smoothie, så är det ett enkelt sätt att öka näringsinnehållet i din kost. Om du är vegan, vegetarian eller äter raw food så är chiafrön ett riktigt bra sätt att få i sig tillräckligt med omega-3 (som annars finns främst i fisk och skaldjur). Du kan också hitta omega-3 i valnötter. 

Chiafrön är också ett bra sätt att få i dig väldigt mycket näring på utan att det tar så mycket plats i magen. Perfekt för bland annat elitidrottare.

Förslag på goda och nyttiga saker att göra med chiafrön

  • Overnight oat
  • I smoothie
  • Chiapudding
  • I müsli
  • Baka med chiafrön (fröknäcke, granola bars eller matbröd)

Chiafrön är varken giftigt eller farligt 

Eftersom man helst ska äta hela linfrön istället för krossade linfrön (då linfrön innehåller ett gift som tas upp av kroppen om vi äter dem krossade), så är det lätt att samma sak kanske gäller med chiafrön. Men nej, så är det inte. Linfrön innehåller ämnet linamarin (som i kroppen omvandlas till vätecyanid, vilket är giftigt.) Men chiafrön innehåller inte linamarin, eller något annat giftigt och farligt ämne.

Däremot är rekommendationen att inte äta mer än en matsked chiafrön om dagen, om man inte vill gå upp i vikt. Chiafrön innehåller massor av nyttigheter som är bra för kroppen, men är också väldigt kaloritäta. Vill man gå upp i vikt däremot är det dock väldigt bra att tillföra extra chiafrön till sin kost, samt nötter och andra frön som är väldigt energirika. 

Innehåll – näringsvärde i chiafrön 

Chiafrön har ett högt fett-, protein- och fiberinnehåll, samt massor av näringsämnen.

Innehåll per 100 g chiafrön:

  • Kalorier 486 kcal
  • Proteiner 16,5 g
  • Kolhydrater  42,1 g
    varav Fibrer 34,4 g
  • Fett 30,7g
      varav Mättat 3,3 g
      varav Enkelomättat 2,3 g
      varav Fleromättat 23,7 g
  • Salt    0 g
  • Aska    4,8 g
  • Vatten    5,8 g

 

Näringsämnen:

Vitamin E    0,5 mg
Vitamin B1 (tiamin)    0,62 mg
Vitamin B2 (riboflavin)    0,17 mg
Vitamin B3 (niacin)    8,83 mg
Vitamin B9 (folat)    49 µg
Vitamin C    1,6 mg
Fosfor    860 mg
Järn    7,72 mg
Kalcium    631 mg
Kalium    407 mg
Magnesium    335 mg
Natrium    16 mg
Selen    55,2 µg
Zink    4,58 mg