Meny
Mina Recept
Mina recept Mina fullmakter och barn Mina läkemedelslistor Mitt högkostnadsskydd Rådgivning om läkemedel Frågor om receptuttag

Mitt konto

Vill du kolla din orderhistorik eller dina bevakningar?

Logga in
Till kassan
Hämta ut recept - alltid fri frakt 💌

Ont i ryggen? Så kan du lindra din ryggvärk!

Ryggvärk är ett vanligt problem bland vuxna personer och kan vara väldigt begränsande. Orsakerna är många och man kan ha ont i ryggen på olika sätt. Tack och lov finns det också en hel del knep för att lindra, behandla och förebygga ont i ryggen. Här går vi igenom några av de vanligaste.

Olika typer av ryggvärk

Ryggen är en stor kroppsdel och ryggvärk kan orsakas av allt från en sträckning till ett ryggskott. Typen av smärta varierar beroende på vad den bakomliggande orsaken är. Ryggont kan både hålla sig till en speciell punkt eller stråla ut och påverka andra kroppsdelar.

Ont i ländryggen – lumbago

Ryggvärk i ländryggen är den vanligaste formen av ryggvärk. Exakt vad som är orsaken till smärtan är inte alltid självklar och anledningarna kan variera. Tunga lyft och monotona arbetspositioner är vanliga orsaker. Värken brukar öka när ryggen belastas och kan sedan avta eller bli värre.

Ryggskott – lumbago acuta

Ryggskott är extremt smärtsamt och kommer ofta plötsligt i samband med ett lyft eller en vridning. Du kan då uppleva en kraftig smärta och känna av en låsning i ryggen. Smärtan kan vara molande, huggande eller skärande. Ryggmusklerna kan krampa och det kan ibland nästan kännas som att ryggen håller på att gå av.

Ont i ländryggen och bensmärta – lumbago ischias

Om du har ont i ländryggen och samtidigt smärta i ena benet kan det vara lumbago-ischias. Utöver värken i ländryggen kan du också ha en strålande smärta ut i benet och ner till foten. Vilket ben som gör ont beror på vilken ischiasnerv det är som påverkas. Du kan också känna att du tappar kraft i några av benmusklerna och att känseln i benet påverkas. Lumbago-ischias beror vanligtvis på en inflammation eller irritation i ischiasnerven. Du kan också ha ischias utan att ha ryggsmärta.

Ont i bröstryggen mellan skulderbladen

Smärta i bröstryggen är oftast orsakat av spänningar och kan sprida sig till axlar och nacke. Du kan då känna en skarp och krampaktig smärta som ofta strålar från ryggen fram mot bröstet. Värken kan också bli värre om du tar ett djupt andetag eller rör på axlarna, armarna eller nacken.

Smärta i bröstryggen kan också vara symtom på sjukdomar eller problem med hjärta och lungor. Då är smärtan ofta tryckande och starka och strålar ut mot ena armen eller nacken. Du kan också få andningsbesvär, bli yr, kallsvettig och få förhöjd puls.

Orsaker av ryggvärk

Det finns många orsaker till värk i ryggen och det är inte alltid lätt att avgöra exakt vad anledningen är. Det är inte ovanligt att ha ont av flera orsaker samtidigt.

Några vanliga orsaker till ryggont:

  • Muskler – spänning, sträckning, träningsvärk eller skada i musklerna.
  • Belastning – tunga lyft, dålig hållning, dålig arbetsställning eller slitage.
  • Inflammation – inflammerad ischiasnerv, inflammation i samband med ryggskott.
  • Sjukdomar och skador – diskbråck, kotkompression, benskörhet, infektioner, reumatism.

Ålder kan också påverka din rygg och ryggvärk. Det är vanligt att äldre har ont i ryggen och orsakerna till det kan vara många. Dels är musklerna och ligamenten inte lika rörliga och elastiska som hos yngre. Dessutom så förändras ryggraden – kotor, brosk och diskar är inte lika stötdämpande och flexibla som förut.

Så kan du behandla din ryggvärk

Det finns många sätt att behandla din ryggvärk på, både med och utan medicin. Exakt vad som funkar för dig och din värk är ofta individuellt. Försök ta reda på varför du har ont i ryggen först innan du behandlar den.

Om du är mycket spänd och stel i ryggen kan värme och liniment verka lindrande. Ta ett varmt bad, smörj med liniment, massera eller lägg en värmekudde på ryggen. Värmen får musklerna att slappna av och ökar bodcirkulationen. Lätt rörelse och stretching är också bra, om det är möjligt. Undvik tunga lyft och plötsliga rörelser. Gå hellre en långsam promenad eller stretcha lite försiktigt.

Har du mycket ont så kan du ta en smärtstillande och inflammationsdämpande medicin. Det finns många receptfria läkemedel mot smärta i muskler och leder. Vissa receptfria läkemedel kan också minska inflammation vilket kan påskynda läkningen.

Förebygg ont i ryggen

Det bästa sättet att bota ryggvärk är att undvika att få ont! Det är självklart inte så enkelt eftersom det finns många orsaker till värk. Om du vet att du brukar ha problem med ryggen kan det ändå vara värt att försöka. Här är några tips på hur du kan förebygga ryggvärk och ont i ryggen.

  • Tänk på hållningen. Försök att vara rak i ryggen när du går, står och sitter. Det är lätt att börja svanka eller sjunka ihop när man börjar bli trött i ryggen. Försök att sträcka på dig, bak med axlarna och upp med hakan!
  • Tänk på ergonomin. Om du har ett stillasittande jobb, se till att du har en ergonomisk arbetsställning. Står du mycket på jobbet så se till att inte säcka ihop när du blir trött i ryggen. Bra skor och underlag är viktigt.
  • Träning är bra. Träna både rygg och mage för att få jämna och starka muskler. Kom ihåg både de djupa och ytliga magmusklerna. Träna också axlarna och sidorna av ryggen för en stark bål.
  • Ta hjälp av en fysioterapeut. Om du har återkommande problem med ryggen kan du får tips och övningar av en fysioterapeut. De kan också hjälpa till med anpassningar av arbetsplatsen om det skulle behövas.

Kom ihåg att även du som är ung och frisk kan få problem med ryggen. Ta hand om din rygg redan i ung ålder. På så sätt kan du undvika skador och problem när du blir äldre.

Publicerad: 31 Mars 2022

2022-03-30 14:02:11

Daniel Larsson