Meny
Mina Recept
Mina recept Mina fullmakter och barn Mina läkemedelslistor Mitt högkostnadsskydd Rådgivning om läkemedel Frågor om receptuttag

Mitt konto

Vill du kolla din orderhistorik eller dina bevakningar?

Logga in
Varukorg
Till kassan

Ont i lederna? Så kan du lindra din ledvärk!

Det finns många anledningar till att ha ont i lederna. Tack och lov finns det många sätt att lindra ledvärk på. Vilken behandling som passar dig beror på vilken typ av ledvärk du har. Här får du veta mer om varför du har ont i lederna och hur du kan lindra värken.

Varför har jag ont i lederna?

De allra flesta av oss har någon gång haft ont i lederna. Anledningarna är många och vi är olika känsliga för belastning och smärta. Kvinnor, äldre personer och personer med fetma har ofta problem med ledvärk. Även barn och friska, unga människor kan ibland få ledvärk av olika anledningar.

Vanliga orsaker till ledvärk

  • Överbelastning – leden kan bli svullen och göra ont om den blivit överbelastad. Överbelastningen kan komma av bland annat övervikt, felaktig belastning eller fysisk aktivitet.
  • Ålder – ledbrosket blir stelare när du blir äldre. Det kan även bli tunnare och få bristningar, vilket kan ge smärta. Äldre leder är också mer känsliga för belastning.
  • Artros – en åldersrelaterad sjukdom som gör att brosket tunnas ut. Kan i perioder ge svullnad och värk i leden. Artros är vanligt i knän och fingrar.
  • Infektioner – förkylning, influensa eller andra infektioner med feber. Vissa virusinfektioner kan ge värk i lederna som enda symtom.
  • Reumatiska sjukdomar – exempelvis gikt, pseudogikt, ledgångsreumatism, fibromyalgi och psoriasisartrit.
  • Klimakteriet – förändringar östrogenhalten kan göra att du får ont i lederna.
  • Andra sjukdomar – depression, stress, diabetes, Crohns sjukdom och ulcerös kolit.

Vanliga symtom

De vanligaste symtomen på ledvärk är att en led ömmar och känns svullen. Du kan också ha ont i lederna utan svullnad. Ibland kan leden också kännas lite varm, till exempel om leden är inflammerad. Den kan också kännas stel, öm och göra ont om du rör på den.

Behandla och lindra ledvärk

  • Vilken typ av ledvärk du har avgör hur du ska behandla den. Ibland kan det vara svårt att veta varför du har ont i en led. Därför kan det också vara svårt att hitta rätt behandling.
  • Om du har ont i en led på grund av överbelastning är vila och försiktig rörelse bra. Rörelse är generellt bra för att minska värk i lederna, men det gäller att vara försiktig. Ibland kan du få mer ont just när du rör dig, men på sikt brukar det bli bättre.
  • Värme och kyla kan lindra ledvärk. Värme ökar blodcirkulationen och kyla minskar svullnad och inflammation. Växla mellan kyla och värme, testa dig fram för att se vad som funkar för dig.

Lindra ledvärk med receptfri medicin

För att lindra ledvärken kan du använda receptfria läkemedel som dämpar smärta och inflammation.

  • Läkemedel i gruppen NSAID är bra mot värk och smärta. I dessa läkemedel är den aktiva substansen ibuprofen, naproxen eller nabumeton. Ibuprofen och naproxen är lämpligt om du har ont i en led på grund av en inflammation. De dämpar inflammationen och verkar smärtstillande. Du ska dock vara försiktig med NSAID och alltid läsa bipacksedeln före användning. Det är extra viktigt om du är äldre än 75 år, äter andra mediciner eller har vissa sjukdomar.
  • Om du är stel i lederna och har ont i lederna en längre tid kan du använda nabumeton. Det verkar under en längre tid och kan vara bra om du har en mer ihållande smärta.
  • Paracetamol är en annan aktiv substans i receptfria läkemedel som också hjälper mot ledvärk. Det lindrar smärtan tillfälligt och passar bra om du överansträngt dig eller är öm i en led. 

Så kan du förebygga ledvärk

  1. Träning och rörelse är bra för att förebygga ledvärk. Det stärker musklerna, ökar blodcirkulationen och hjälper kroppen att hålla lederna friska. Du kan också se till att hålla en hälsosam vikt för att minska belastningen på lederna. Övervikt är en av de vanligaste orsakerna till ledvärk.
     
  2. Var noga med uppvärmning, nedvarvning och en lagom belastning om du tränar. Se till att ha bra teknik för att minska skaderisken och risken för överbelastning eller snedbelastning. Bra skor är viktigt om du springer, promenerar, går och står mycket.
     
  3. En balanserad och varierad kost bidrar både till din hälsa, en sund vikt och till en välfungerande kropp. Vid behov kan du stötta upp med kosttillskott som bidrar till friska leder.

Om du har väldigt mycket besvär

Du kan uppsöka vård om du har väldigt ont i lederna. Kontakt en vårdcentral eller jouröppen mottagning om:

  • Du får feber och känner dig sjuk, samtidigt som en led plötsligt svullnar upp.
  • Du får kraftig smärta, rodnad och svullnad i en större led som armbåge, fotled, knä eller axel.
  • Ditt barn vill inte stödja på ett ben eller inte röra på sin arm eller sitt ben.

Du kan få hjälp med smärthantering från vården om du har kronisk värk. Du kan också få hjälp med övningar och förebyggande åtgärder av en fysioterapeut. Det kan vara lämpligt om du exempelvis har artros eller om du börjar få en belastningsskada.

Publicerad: 12 april 2022

2022-04-12 08:37:31

Daniel Larsson