Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta.

Känner du dig trött hela tiden? Tips för dig som alltid är trött!

Känner du dig trött hela tiden? Sover du bra men är fortfarande energilös och matt? Det kan finnas många anledningar till att du konstant känner dig trött och hängig. Här får du veta mer om vad du kan göra för att motverka och behandla din trötthet.

Olika typer av trötthet

Det finns olika sorters trötthet och de beror också på olika orsaker. Vilken sorts trötthet du har avgör också vad du kan göra åt den. Det är även skillnad på om du är trött eller bara sömnig. Det kan även vara skillnad på hjärntrötthet och fysisk trötthet. Både hjärnan och kroppen kan vara trötta, men inte nödvändigtvis samtidigt.


1) Sekundär trötthet

Vid sekundär trötthet är du trött av en tydlig anledning. Det kan vara att du sovit dåligt eller sovit för lite. Det kan också bero på att du gjort för många energikrävande aktiviteter eller att du har vätskebrist. Sekundär trötthet har en tydlig orsak och går över.


2) Fysiologisk trötthet

Fysiologisk trötthet innebär att du är trött på grund av en obalans i livet. Även här kan det vara dålig eller för lite sömn. Det kan också vara näringsbrist eller vitaminbrist. Du kan oftast bota den fysiologiska tröttheten med bättre sömn, bra mat och motion.


3) Kronisk trötthet

Kronisk trötthet kan ha flera orsaker, men det är inte alltid självklart vilka de kan vara. Kroniskt trötthetssyndrom är idag en diagnos, men det finns inget botemedel eller medicin mot det. Några av orsakerna kan vara utmattning, lång tid med stress, trauman eller kroniska sjukdomar. Med rätt stöd, hjälp och förståelse kan du hitta en aktivitetsnivå som passar dig och ändå få en hållbar och fungerande vardag.


Bättre sömn ger mer energi

Sömnen är som bekant väldigt viktig när det kommer till trötthet och energi. En god sömn behöver vara både djup och lagom lång. Antalet timmar är mindre viktigt om du ändå inte kommer ner i djupsömn. En vuxen person behöver sova mellan sex och nio timmar, men det är väldigt individuellt. Ålder, aktivitetsgrad, sömnkvalitet, hälsa och levnadsvanor är parametrar som påverkar ditt sömnbehov.


Varför sover jag dåligt?

Det finns många orsaker till att du sover dåligt. Vanliga orsaker till dålig sömn är bland annat:

  • Depression, ångest, oro, stress och utmattningssyndrom
  • Koffein, nikotin och alkohol
  • Mediciner – sömnproblem är en vanlig biverkning av många läkemedel
  • Sömnapné och snarkningar

Helps Stop Snoring munspray 9 ml
109 kr (Rek.pris 130 kr)
NäsVid Medium
34 kr (Rek.pris 66 kr)
Snoreeze Nässpray
149 kr (Rek.pris 199 kr)

Tips för bättre sömn

  • Låt bli skärmarna! Ha skärmfritt minst en timme innan läggdags. Det gäller telefon, dator, tv, surfplatta och andra skärmar.
  • Håll sovrummet mörkt, svalt och tyst.
  • Testa ett tyngdtäcke om du har svårt att somna eller känner dig orolig. Tyngden från täcket ger en lugnande effekt och bidrar till god sömn.
  • Motionera på dagen, men ta det lugnt på kvällen.
  • Ta en varm dusch eller ett varmt bad innan läggdags. När kroppstemperaturen sedan sjunker tolkar kroppen det som att den är på väg att somna.
  • Undvik koffein ett antal timmar innan läggdags. Tänk på att även te innehåller koffein.

Kan min trötthet bero på vitaminbrist eller näringsbrist?

Trötthet kan också orsakas av brist på vitaminer, mineraler eller näring. Kroppen behöver en hel del energi och ämnen för att hålla igång. Järnbrist är vanligt i samband med mens och kan ge trötthet och orkeslöshet. Även brist på vitaminer som B-vitaminer, C-vitamin och D-vitamin kan ge en trötthet.

Det finns många olika kosttillskott med vitaminer och mineraler som kan motverka trötthet. Några är multivitaminer och andra är utformade just för trötthet. Dessa tillskott kan vara ett bra komplement, men ersätter inte en varierad kost. Ta kontakt med en läkare om du tror att du har vitaminbrist. De kan hjälpa dig att ta prover och ta reda på vad du eventuellt har brist på.


Motionera för att bli piggare

Att motion är bra för vår hälsa vet vi nog alla. Men motion är också viktigt för att motverka trötthet och för att få en bättre sömnkvalitet. Sikta på att vara fysiskt aktiv under minst 30 minuter per dag. Du måste inte träna superhårt eller ta ut dig till max – det räcker gott och väl med en rask promenad eller att cykla till jobbet.


Sjukdomar och mediciner

Vissa mediciner kan göra att du känner dig trött. En vanlig biverkning av många läkemedel är trötthet och försämrad sömn. Ibland kan du behöva byta ut din medicin om du exempelvis har stora problem med trötthet eller andra biverkningar. Prata med din läkare så kan de hjälpa dig.

Det finns också sjukdomar som gör att du känner dig trött. Diabetes, njursvikt och problem med sköldkörteln (hypotyreos) kan bidra till en trötthetskänsla. Även kroniskt trötthetssyndrom (ME/CFS) gör att du känner dig trött hela tiden.


Årstidsbunden nedstämdhet

Du kanske har hört talas om höstdepression eller vårdepression? Det är så kallad årstidsbunden nedstämdhet och drabbar många varje år. Både vår och höst kommer med stora förändringar och det kan vara tungt för kroppen att anpassa sig. Du kan då bli nedstämd, trött, orolig och känna dig deppig. Några får bara milda symtom och andra kan behöva antidepressiv medicin. Försök att få frisk luft och solljus och försök att ha goda vanor för mat och sömn.


Stress kan orsaka trötthet och utmattning

Stress är den vanligaste orsaken till utmattningssyndrom – det som ibland kallas för att man är utbränd eller har gått in i väggen. Kortvarig stress kan öka vår produktivitet, men långvarig stress kan göra oss sjuka. Man brukar skilja på positiv stress och negativ stress. Den positiva stressen är den som gör oss mer produktiva och som sedan tar slut. Den negativa stressen är ofta mer abstrakt, långvarig och skadlig. Stress kan påverka oss på många sätt, bland annat att vi sover sämre. När vi varit stressade behöver vi också vila och återhämta oss, vilket kan bli svårt om vi är stressade.

Det är inte alltid lätt att påverka stressande faktorer, men det finns en del du kan försöka göra. Ett tips är att lämna jobbtelefonen på jobbet och att inte kolla jobbmailen hemma. Schemalägg återhämtning, planera matsedel och stäng av telefonen helt ibland för att minska på mängden intryck och stressande faktorer.


Publicerad: 4 april 2022