Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta.

Jetlaggad? Så kan du undvika och minska jetlag!

När du förflyttar dig genom olika tidszoner hänger inte kroppen riktigt med. Det gör att din sömn och dygnsrytm kan bli lidande. Här har vi samlat allt du behöver veta om jetlag och hur du minskar besvären.

Vad beror jetlag på?

När din inre klocka inte stämmer med den yttre världen kallas det för jetlag. Det är en sidoeffekt av att resa långt på kort tid och över olika tidszoner. Jetlag gör du till exempel kan vakna upp mitt i natten eftersom kroppen tror att det är dags att stiga upp.

Forskare brukar säga att det är jobbigare för kroppen om du åker långt österut. Absolut jobbigast är om du åker mot andra sidan jorden med 12 timmars förskjutning.


Vanliga symtom vid jetlag 

  • Trötthet
  • Illamående
  • Huvudvärk
  • Hjärtklappning
  • Influensaliknande värk i lederna

Så kan du minska din jetlag

Med lite förberedelser kan du minska besvären med jetlag. Här är våra några tips för att minska jetlag:


1) Innan resan

Börja med att ställa om ditt dygn någon timme i taget några dagar innan resan. Ska du österut kan du försöka kliva upp lite tidigare och lägga dig tidigare. Ska du västerut så gör du tvärtom, stannar uppe lite senare och sover lite senare på dagen.


2) Under resan

När du sitter på flyget kan du passa på att ställa om din klocka. Se till att dricka mycket vatten för att inte bli uttorkad. Dessutom får du naturliga pauser när du går på toaletten och då kan du passa på att stäcka lite på dig. Det håller dig vaken och håller igång blodcirkulationen.

Försök att äta de tider som du kommer äta när du kommer fram, även om du inte känner dig hungrig just då. Ät det du kan så du kommer in i rytmen. Undvik alkohol och kaffe eftersom de både påverkar sömnen och kan göra dig uttorkad. Besvären vid jetlag blir värre när du är uttorkad.


3) När du landat

Se till att hålla de tider som det land du befinner dig i gör. Undvik till exempel att sova mitt på dagen, det kommer bara göra att du hamnar mer i otakt. Kaffe kan hjälpa vid något enstaka tillfälle, men drick inte för mycket så det påverkar din nattsömn. Kom ihåg att dricka mycket vatten även när du landat för att kroppen ska hålla igång.

Vistas så mycket som möjligt i dagsljus, eftersom det bidrar till att kroppen kommer in i rutinerna. Solljuset hämmar också produktionen av hormonet melatonin, som gör att du blir sömning och vill sova.


Medicin mot jetlag

Om du har mycket svårt att somna på grund av jetlag kan du testa sömntabletter som innehåller melatonin. Melatan är ett receptfritt läkemedel med melatonin och finns receptfritt här på MEDS. Tabletten kan hjälpa dig att somna, till exempel om du åkt österut och inte är trött när det är läggdags. Kom ihåg att läsa bipacksedeln innan användning. Melatan ska bara användas under korta perioder.