Meny
Mina recept Mina fullmakter och barn Mina läkemedelslistor Mitt högkostnadsskydd Rådgivning om läkemedel Frågor om receptuttag

Mitt konto

Vill du kolla din orderhistorik eller dina bevakningar?

Logga in
Till kassan

MEDS säljer produkter till privatpersoner i Sverige. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år och inneha en svensk ID-handling. Om beställningar önskas av personer under 18 år krävs samtycke från vårdnadshavaren. 

Produkter hos MEDS som kräver bruksanvisning eller manual finns alltid på svenska i fysisk eller digital form. I bruksanvisningen återfinns information huruvida varan lämnats med garantier. Mer information finns i respektive produkts bruksanvisning. 

Beställning 

Samtliga beställningar görs via vår hemsida www.meds.se. När din beställning slutförts kommer du att motta en orderbekräftelse till e-postadressen som angavs. Det är först när du mottagit en orderbekräftelse som vi bekräftat din beställning och avtal om köp träffas. Vi förbehåller oss rätten att justera din order om vi av någon anledning inte kan skicka din beställning. Om du genomfört flera separata beställningar har vi även rätt att slå ihop dessa och leverera dem i ett och samma paket. 

Om din beställning innehåller felaktiga personuppgifter, eller om du som kund har betalningsanmärkningar förbehåller vi oss rätten att annullera ordern. 

Har du problem med att handla hänvisar vi dig till vår guide, Så här handlar du. Om du vill handla receptförskrivna läkemedel krävs innehavande av elektroniskt recept och e-legitimation vid identifiering. Här kan du läsa mer om hur du går till väga för beställning av receptförskrivna läkemedel. 

Har du dina recept på papper som du vill kunna beställa från kan du skicka in dem till Meds Apotek AB, Drivhjulsvägen 42, 126 30 Hägersten, så sparar vi dem elektroniskt. 

Beställning med fullmakt 

För att möjliggöra att en annan person kan beställa och hämta ut receptförskrivna läkemedel åt dig krävs att en fullmakt skapas på MEDS webbplats. Fullmakten innebär att du ger ditt samtycke till att den angivna personen kan: 

Beställa och hämta ut produkter på recept på meds.se 

Hämta en översikt över alla dina elektroniskt sparade recept i receptregistret 

Lämna samtycke till registrering i Högkostnadsdatabasen 

Lämna samtycke till att eHälsomyndigheten sparar dina recept elektroniskt 

Vårdnadshavare för barn under 18 år kan hämta ut läkemedel till sitt barn utan fullmakt. Personer som inte är vårdnadshavare, t.ex. en bonusmamma eller bonuspappa, måste ha en fullmakt från vårdnadshavaren, d.v.s. den som är juridiskt ansvarig för barnet. Vid uthämtning av paket hos ombud behöver du förutom egen giltig legitimation kunna uppvisa leveransbekräftelsen. 

För att läsa mer om fullmakter, klicka här. 

Personuppgifter 

Vid beställning och/eller registrering hos MEDS kommer du bli ombedd att lämna vissa personuppgifter som lagras i vårt kundregister. Kundregistret innehåller personuppgifter såsom namn, personnummer, postadress, telefonnummer, e-post, leverans-, betalnings- och inköpsuppgifter samt uppgifter baserade på din användning av digitala tjänster. 

Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister och används för att 

fullgöra köp på MEDS webbplats. 
 

utföra diverse marknadsföringsaktiviteter i form av utskick av information om MEDS varor och tjänster per post, e-post, sms och andra digitala kanaler. Det kan även handla om en mer personligt riktad marknadsföring. Detta kan baseras på dina tidigare inköp eller användning av MEDS digitala kanaler. 
 

anpassa våra varor och tjänster efter dig som kund. Det fungerar även som ett underlag för marknads- och kundanalyser, affärsuppföljning samt affärs- och metodutveckling. 
 

MEDS hanterar dina personuppgifter enligt apoteksdatalagen och dataskyddsförordningen, vilket innebär att du har rätt att få den information om dig som finns registrerad hos oss. Begäran kan göras skriftligen en gång per år. 

Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer säljas vidare eller lämnas till tredje part. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy. 

Vid behov kommer våra farmaceuter att ta del av dina elektroniska recept, även av eventuella utgångna e-recept, för att hantera din beställning. Om du vill läsa mer om hur dina personuppgifter hanteras vid receptexpedition kan du läsa mer här. 

Walley, som är vår betalningssamarbetspartner, kommer att behandla dina personuppgifter rörande betalning. På så sätt är Walley personuppgiftsansvarig för sådana personuppgifter, se Walley dataskyddspolicy här. 

Produkter och priser 

Priserna på meds.se anges alltid i svenska kronor (SEK) inklusive moms. En fraktkostnad kan eventuellt tillkomma som avgörs av vilket fraktsätt du väljer. Receptförskrivna läkemedel är momsbefriade och därför visas priset för dessa utan moms. Samtliga priser uppdateras regelbundet utan föregående avisering. 

Vid köp av läkemedel på recept sker slutgiltig prissättning av läkemedel som ingår i förmånen när beställningen färdigställs för leverans (d.v.s. när receptet expedieras av MEDS). Priset på läkemedel som ingår i förmånen fastställs av TLV (Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket) och varierar över tid. Även ditt eget högkostnadsskydd kan ändras innan beställningen hanteras. Det pris du ska betala för läkemedel som ingår i förmånen kan således ändras från det att du beställt läkemedel till tidpunkten för leveransen. 

MEDS kan inte säkerställa att produktbilderna återger varornas exakta fysiska utseende och egenskaper. Fel i priser och produkttexter kan uppkomma med orsak av ändringar i skatter eller avgifter samt tryck- och skrivfel. Vi förbehåller oss därför rätten att korrigera detta i efterhand. 
 
Hållbarheten på de beställda varorna kan variera. Grundregeln är att beställda läkemedel skickas från MEDS  med minst 3 månaders hållbarhet och att livsmedel ska ha en återstående hållbarhet på minst 1 månad från utleveransdatumet. 
Receptbelagda läkemedel kan ha en kortare hållbarhet om en faramceut har avgört att du kommer hinna förbruka prepraraten enligt läkares ordination. 

Leverans 

Leveranstiderna gäller enligt det fraktsätt du valde i slutskedet vid genomförandet av din beställning. Vissa alternativ kan innebära en fraktavgift som i sådant fall anges tydligt vid beställning. 

Om du vill läsa mer om vilka leveranstider som gäller för de olika fraktbolagen finner du mer information här. 

En beställning beräknas levereras på den dag som anges på de föreslagna leveransalternativen. Om en produkt inte finns i lager så justeras leveranstiden baserat på detta. Leveranstiden som visas för leveransalternativet gäller alltså alltid. Om aktuell leverantör har upphört med produkten kan MEDS inte tillhandahålla den. Då får du pengarna tillbaka eller så erbjuder en liknande produkt i samråd med dig. 

Observera att produkter som skickas per post kan vara känsliga för t.ex. vissa temperaturer. Därför är det viktigt att din brevlåda töms varje dag då du väntar leverans från MEDS. Vi förbehåller oss rätten att ändra leveranssätt i de fall en produkt bedöms vara olämplig att skicka enligt det leveranssätt du valde. Om du bor i en lägenhet med brevinkast ber vi dig notera att läkemedel ska förvaras oåtkomligt för barn och husdjur. 

Om du valt leverans till brevlåda och det visar sig att beställningens volym eller egenskaper inte medger sådan leverans förbehåller sig MEDS rätten att leverera din beställning till närmaste postombud. I vissa fall görs även denna bedömning av fraktbolaget.  
 
Om du begärt att din beställning lämnas utanför dörr eller i din brevlåda, så ansvarar du själv för paketet från och med att speditörens chaufför lämnat leveransen.  
 
Konsumenten ansvarar för att rätt uppgifter anges vid beställning. 

Betalning 

Betalning görs via fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning i samband med Walley Checkout. När du genomför ett köp godkänner du därför, förutom våra villkor, även Walleys villkor. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor och SECCI. 

De olika betalsätten kan du läsa mer om här. 

Walley kan efterfråga viss information om dig för identifiering. Informationen varierar mellan olika kunder och köptillfällen. När du har identifierats presenterar Walley Checkout vilka betalningsalternativ som är tillgängliga för just dig. Beroende på betalningsalternativ kan Walley göra en kreditkontroll. Denna kommer inte att påverka din kreditvärdighet eller vara synligt för andra som begär om en kreditupplysning om dig. 

Beroende på betalsätt finns alltid en bestämd tid då betalning ska genomföras. Förseningar med betalning kan resultera i dröjsmålsavgifter och ränta. Besök www.walley.se för mer information om din betalning. 

Ångerrätt 

Vi erbjuder 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen där ångerfristen gäller från den dag paketet har levererats till mottagaradressen. För att produkten ska förbli i gott skick om returnering önskas är det viktigt att bryta förpackningen med försiktighet. Produkten i dess orginalförpackning ska fraktas i ett ytterligare embalage.

Om vi tar emot en returnerad vara som anses vara skadad och minskats i säljvärde har vi rätt att dra av belopp upp till 100% av varans pris från din återbetalning.
 

Hygienprodukter, bröstpumpar, tyngdtäcken och sexleksaker är varor vars förpackningar inte får öppnas för att returnering ska godkännas. Ångerrätten omfattar inte produkter som livsmedel, kylvaror och läkemedel (gäller även växtbaserade läkemedel och djurläkemedel). Oplomberade hygienprodukter, sexleksaker och andra kroppsnära produkter (exempelvis hörlurar, tandborstar och rakapparater) omfattas heller inte av ångerrätten. 

Läkemedel som kommer i retur till oss måste enligt lag kasseras. Läkemedel (även för djur), kylvaror, receptförskrivna varor kan ej returneras. Om ett läkemedel returneras så kommer det att destrueras och kund har inte rätt till återbetalning. Detta gäller även för ej uthämtade och ej mottagna paket som går i retur till oss. Samt paket som går i retur pga ofullständig adress från kund eller paket som levereras korrekt till fel angiven adress. 

Vid en retur står du som kund för returfrakten. Du har även ansvar för returpaketet till dess att den kommit MEDS tillhanda. 

På sidan Returer & Reklamationer kan du läsa mer om hur du går tillväga för att göra en retur. Om du istället vill använda Konsumentverkets standardiserade ångerblankett så går det naturligtvis bra. Du hittar den här:  https://konsumentverket.se/angerblankett. 

Återbetalning 

När returen godkänts återbetalar vi hela summan för produkterna med avdrag för returkostnaden (49 kr) samt fraktkostnaden och eventuellt prisavdrag, se Ångerrätt här ovan. 

Du som kund står själv för returfrakten, se Ångerrätt här ovan. Vi strävar efter att återbetala dig så fort som möjligt, men senast inom 14 dagar. 

Reklamation 

Du har givetvis rätt att reklamera en vara från oss, om du tagit emot den skadad eller felexpedierad. Vi ber dig då att fylla i formuläret som finns under Returer & Reklamationer. 

Det är viktigt att du rapporterar felet till oss så snart som möjligt efter att du mottagit emballaget. För att få din reklamation godkänd måste du kontakta oss innan du skickar tillbaka din vara. 

MEDS har rätt att neka din reklamation om orsaken bedöms vara felaktig. Vi följer alltid rekommendationerna från Allmänna Reklamationsnämnden. Om en tvist skulle uppstå hänvisar vi dig att ta kontakt med arn.se, eller lämna ditt klagomål hos EU:s gemensamma plattform för tvistlösningar, se http://ec.europa.eu/consumers/odr. 

Om du inte hämtar ut ditt paket 

Ditt paket ligger hos postombudet i 7 dagar innan det returneras till oss. Om du inte hämtar ut ditt paket inom utsatt tid så kommer det att skickas tillbaka till MEDS. 

Vi förbehåller oss rätten att debitera dig en kostnad på 49 kronor för att täcka vår returkostnad och administrationskostnad för de paket som har returnerats då de ej har hämtats ut inom utsatt tid. 

Vi hanterar icke uthämtade paket enligt Läkemedelsverkets föreskrifter. Paket som innehåller läkemedel ska enligt lag destrueras och får inte säljas vidare eller skickas ut på nytt. Vi förbehåller oss därför rätten att debitera dig kostnaden för de läkemedel som har returnerats till oss. 

Om paketet innehåller receptförskrivna läkemedel och konsumenten begär utskick av ny medicin ska ett nytt receptuttag utföras. Du som kund betalar då för leveransen av det nya receptförskrivna läkemedlet samt för det gamla som returnerats. 

Glöm inte att du måste hämta ut ditt paket om du vill använda din ångerrätt, och därefter returnera det enligt våra instruktioner. 

 

Överblivna läkemedel 

MEDS önskar att du som kund värnar om miljön genom att returnera överblivna läkemedel till oss. Vi ser till att destruera läkemedelsrester på ett säkert sätt. Vid returnering får paketet inte väga mer än 2 kg. 

För att returnera överblivna läkemedel kan du läsa mer här. 

Ansvar för skada 

MEDS ansvar för indirekta och direkta skador, leveransförseningar och andra fel regleras i enlighet med Konsumentköplagen (1990:932). 

Ändring av köpvillkor 

MEDS förbehåller sig rätten att vidta ändringar av köpvillkoren, dessa tillämpas dock inte på redan ingångna köpavtal.