Influensa & Förkylning

Bli kvitt förkylningen!

Stå emot årets influensa & förkylning 2018!

När hösten kommer och tar med sig kylan så vet vi alla att en eventuell influensa väntar runt hörnet. Om man drabbas eller inte kan ha mycket att göra med tur, men hur du tar hand om dig själv och aktivit bygger upp ett starkt immunförsvar är minst lika viktigt för att undvika att bli drabbad. En influensa kan slå emot hårt om man har otur, och barn, äldre och redan kroppsligt svaga personer är de som riskeras att drabbas hårdast - men inte nu längre! MEDS ska hjälpa er igenom influensaperioden som väntar och förhoppningsvis kommer våra tips, how-to:s och riktlinjer se till att influensan inte får ett grepp om er eller era barn.


Vanlig förkylning eller influensa?

Ibland kan det vara svårt att urskilja vad som är en vanlig förkylning och vad som är en influensa. Symtomen är snarlika men det som skiljer dessa från varandra är att förkylningar är vanligt förekommande hos alla, smyger sig långsamt på personen och är mer milda i sina symtom. Man nyser, hostar och känner sig snuvig. Om du däremot drabbas av en influensa så brukar symtom komma plötsligt, de kan även vara långvariga och allvarliga med feber och ont i kroppen. Om man märker av att influensan påverkar kroppen mer än vanligt eller håller i sig under en längre tid rekommenderar vi att ta kontakt med vården! Är man orolig för sitt barn eller äldre personer när det kommer till förkylningar kan det även vara bra att kontakta vården.


Symtom vid förkylning:

  • Rinnig snuva, som efter några dagar kan bli tjock och gulgrön
  • Huvudvärk
  • Ont i halsen
  • Hosta
  • Nysningar
  • Trötthet
  • Lindring feber

 

Symtom för influensa:

  • Frossa
  • Snabbt stigande feber
  • Ont i kroppen
  • Huvudvärk
  • Ofta hosta
Bli kvitt förkylningen!

4 tips för att höja immunförsvaret!

För att undvika en förkylning eller en influensa kan dessa 4 steg vara bra i förebyggande syfte:

  1. Ät mycket frukt & grönt för att fylla på med nyttiga och viktiga vitaminer. Gör gärna en näringsrik och nyttig smoothie.
  2. Drick mycket vatten för att hålla en hög vätskebalans som får det svårare för virus att tränga sig in i kroppen!
  3. Se till att sova tillräckligt, minst 8 timmar.
  4. Att röra på sig stärker immunförsvaret, så ta vara på vardagsmotionen och trötta ut kroppen minst 2 gånger i veckan.


no-title

Så undviker du som vuxen att bli sjuk!

Att drabbas av en influensa eller en förkylning kan bero på både otur och hur man tar hand om sig själv. En stark och frisk kropp med ett uppbyggt immunförsvar har lättare att stå emot ett influensavirus än en svag och sjuk kropp som redan har ett dåligt immunförsvar. Med det sagt så behöver det inte innebära att den friska personen kommer undvika influensan eller att den sjuka kommer drabbas. Allt handlar om att ta hand om sig själv och bygga upp ett så starkt skydd som möjligt, sen ha lite tur också såklart. 

  • Du kan bli smittad genom att du rör dina händer kring dina ögon, näsa och mun, se därför till att tvätta händerna ofta med tvål och vatten.
  • Ha alltid med dig handsprit i väskan. Rör du dig i folktäta och trånga utrymmet (som t ex. bussar, tåg, kontor) så kommer du garanterat komma i kontakt med detta virus från t ex. dörrhandtag och ledstänger. Handspriten desinfekterar händerna och dödar bakterierna. 
  • Klä dig varmt! När det blir kallare ute och du fryser är det naturligt att immunförsvaret sjunker och du blir mer mottaglig för ett virus, vilket ökar risken att drabbas av en förkylning/influensa. Klä dig efter väder och hellre för varmt!!
  • Undvik kontakt med de du vet är sjuka, i den mån det går! Det låter kanske hårt men att begränsa sin kontakt med de som är förkylda kommer öka dina chanser att hålla dig frisk. Sen har såklart de förkylda personerna ett ansvar att stanna hemma om förkylningen är allt för påverkande.
no-title

Så förhindrar du att ditt barn blir sjuk!

Som barn är man extra känslig för en influensaperiod då immunförsvaret är lägre än hos en vuxen person. Detta är något man inte ska behöva oroa sig för, men för att vara säker på att sitt barn inte drabbas, och inte heller drabbas hårt, av en influensa så finns det några tips du kan använda dig av.

  1. Hygien är A och O för ditt barn. Var noga med att ditt barn tvättar händerna med tvål och vatten.
  2. Se till att barnet äter mycket frukt och grönt för att fylla på med nyttiga vitaminer.
  3. Att leka utomhus i förkylningstider är faktiskt bättre än man tror. Frisk luft är otroligt bra och så länge du klär ditt barn i varma kläder anpassade för vädret så är det bara att uppmuntra till lek utomhus.
Mina recept Sortiment Kampanjer Varumärken Mitt konto

 

Fantastiska erbjudanden i vår julkalender - lucköppning varje dag fram till julafton. Häng med - det blir kul!

Signa upp dig på vårt nyhetsbrev

Vänta...

Tack!

För att du vill ta del av vårt nyhetsbrev!