Hittar du inte svar på dina frågor i den här texten? Kontakta vår kundservice!
Observera! Vid utnyttjande av ångerrätten står du som kund för returfrakten (49 SEK).
För att anmäla din retur/reklamation behöver du skicka ett mail till oss. Vi tar inte emot förfrågningar via telefon eller chatt.
Våran mail är: hello@meds.se
Inkludera följande information:
-
- Ordernummer
- Vilka produkter som ska returneras/reklameras
- Hur önskar du att returnera produkten? Inlämning på ombud eller upphämtning vid bostad?
- Returorsak
- Ångrat köp: är förpackningen obruten? Plomberad? Inköpsskick? Några skador?
- Reklamation: på vilket sätt fungerar inte produkten? Har du läst igenom bruksanvisning och felsökt?
- Bild på produkten
Om vi godkänner din returanmälan så kommer vi skicka ut en returetikett till dig per e-post som du kan använda för att returnera produkten till oss alternativt boka en upphämtning vid bostad.
Vi kan inte garantera att vi kommer kunna boka en upphämtning av paketet men vi kommer undersöka möjligheten vid förfrågan.
När vi har hanterat din retur så korrigerar vi betalningen och mailar dig en bekräftelse på att returen är mottagen och behandlad.Vid fakturabetalning är det viktigt att du meddelar Walley om returen så att fakturan kan pausas tills dess att vi har tagit emot och behandlat returen. Detta gör du enklast genom att logga in i Walleys app eller tar kontakt med Walleys kundservice så hjälper de dig att pausa din obetalda faktura. (Historiska ordrar hanteras av Klarna.)
Information om returer
Om du ångrar ditt köp kan du göra en retur. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund 14 dagars ångerrätt som börjar gälla från den dag ditt paket levererats till mottagaradressen.
För att din retur ska bli godkänd är det viktigt att varan inte har minskats i säljvärde när den kommer fram till oss. Vi har rätt att göra värdeavdrag upp till 100% av varans pris om den återsänts i ett icke säljbart skick.
Hygienartiklar, bröstpumpar, tyngdtäcken och sexleksaker är varor vars förpackningar inte får brytas för att en retur ska bli godkänd, det av hygieniska skäl. Observera att icke plomberade hygienprodukter, tyngdtäcken och sexleksaker inte omfattas av ångerrätten och kommer därför inte att godkännas som returer. Det gäller även livsmedel, kylvaror och läkemedel (gäller både receptbelagda och receptfria, även växtbaserade läkemedel och djurläkemedel).
I de fall där läkemedel returneras till oss kommer vi att destruera det och du som kund kommer inte få pengarna tillbaka. Samma sak gäller för läkemedel som t.ex. inte hämtats ut eller levererats till ofullständig adress och därför kommer automatiskt som en retur till oss. Detta eftersom att vi enligt Läkemedelsverkets föreskrifter inte kan sälja varan på nytt till en annan kund eller skicka ut den till dig igen.
Vid utnyttjande av ångerrätten står du som kund för returfrakten (49 SEK). Du har även ansvar för returpaketet till dess att den kommit MEDS tillhanda.
Information om reklamationer
Om du tagit emot en skadad, felaktig eller ofullständig vara kan du göra en reklamation. Det är viktigt att du lämnar in ditt reklamationsärende till oss så fort som möjligt efter att du mottagit produkten.
Du kan komma att behöva returnera din reklamation till oss på våran begäran.
MEDS står för returfrakten i de fall där produkten behöver skickas tillbaka till oss.
Om orsaken av din reklamation bedöms vara felaktig har vi rätt att neka den. Vi följer alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Vid reklamationstvister råder vi dig att kontakta Allmänna Reklamationsnämnden som hjälper dig att få tvisten prövad. Tänk på att alltid skapa en kopia på din reklamation ifall en tvist skulle uppstå.
Vanliga frågor & svar
Hur gör jag en retur?
- För att säkerställa att produkten omfattas av ångerrätten så behöver du först läsa igenom våra returvillkor och sedan mejla vår kundservice och uppge ditt ordernummer samt information om vilken produkt du vill returnera. Vår mejladress är: hello@meds.se
- Om vi godkänner din retur så kommer vi skicka ut en returetikett till dig per e-post som du kan använda för att returnera produkten till oss.
- När vi har tagit emot och hanterat din retur så korrigerar vi betalningen, exklusive returkostnaden på 49kr och mailar dig en bekräftelse på att returen är mottagen och behandlad.
Våra returvillkor är följande:
Hygienartiklar, bröstpumpar, tyngdtäcken och sexleksaker är varor vars förpackningar inte får brytas för att en retur ska bli godkänd, det av hygieniska skäl. Observera att icke plomberade hygienprodukter, tyngdtäcken och sexleksaker inte omfattas av ångerrätten och kommer därför inte att godkännas som returer. Det gäller även livsmedel, kylvaror och läkemedel (gäller både receptbelagda och receptfria, även växtbaserade läkemedel och djurläkemedel).
Mer om returer kan du läsa här ovan på denna sidan.
Hur gör jag en reklamation?
Om du har tagit emot en defekt eller felexpedierad vara så kan du skicka oss ett mail på hello@meds.se med information om felet så hjälper vi dig vidare. För att underlätta handläggningen av ditt rekamationsärende så vill vi även be dig bifoga en bild på den aktuella varan.
Kom ihåg att uppge ditt ordernummer för att vi enklare ska kunna identifiera vilken order som ska reklameras.
Hur lång hanteringstid har ni på returer?
Vi kommer att hantera din retur inom 14 arbetsdagar. Oftast hinner vi hantera din retur inom en veckas tid.
Hur lång ångerrätt har ni?
Vi har alltid 14 dagars ångerrätt från och med att paketet har levererats.
Notera att det gäller dom produkterna som är i linje med våra villkor.
Mer om det kan du läsa här ovan på denna sidan.
Hur mycket kostar det att göra en retur?
Vi tar ut en handläggnings avgift på 49kr för returer. Beloppet dras bort från summan som vi krediterar i samband med att returen behandlas.
Jag har fått en defekt vara
För att reklamera en defekt eller skadad produkt så behöver du skicka ett mail till oss
Våran mail är: hello@meds.se
Inkludera följande information:
- Ordernummer
- Vilka produkter som ska reklameras
- Hur önskar du att returnera produkten? Inlämning på ombud eller upphämtning vid bostad?
- På vilket sätt fungerar inte produkten? Har du läst igenom bruksanvisning och felsökt?
- Bild/video på produkten om defekten är synlig.
-
Om vi godkänner din returanmälan så kommer vi skicka ut en returetikett till dig per e-post som du kan använda för att returnera produkten till oss alternativt boka en upphämtning vid bostad.
Vi kan inte garantera att vi kommer kunna boka en upphämtning av paketet men vi kommer undersöka möjligheten vid förfrågan.
Om vi bedömer att detta är giltig reklamation så skickar vi ut en returetikett per e-post som du kan använda för att kostnadsfritt returnera produkten till oss.
Så snart vi har tagit emot och behandlat din reklamation så krediterar vi kostnaden för produkten/ordern.
Mitt paket har gått sönder under frakten
Tyvärr så händer det ibland att paket går sönder under frakten.
Vi rekommenderar att du tar bild hur paketet såg ut när du mottagit det och sedan kontaktar vår kundtjänst så snabbt som möjligt. Det går bra via chatt, mail eller telefon men vi rekommenderar mail för att bifoga bilder.
När vi har tagit emot ditt ärende så försöker vi lösa det på bästa sätt.
Jag har ingen skrivare, hur gör jag då?
Ifall du inte har tillgång till en skrivare så kan du välja att använda en QR-kod istället. För att få en QR-kod så behöver du ladda ner Postnords app. När du får upp retursedeln där kan du välja att hämta QR-koden. Sedan behöver du bara visa upp den på ombud så skriver dom ut retursedeln åt dig! Smidigt va?